21 votes, average: 4,90 out of 521 votes, average: 4,90 out of 521 votes, average: 4,90 out of 521 votes, average: 4,90 out of 521 votes, average: 4,90 out of 5 (21 kişi puanladı, toplam puan: 4,90)
Puan vermek için giriş yapmalısınız.
Loading...
Yıllar © Okyar Atilla

Fotoğrafa ulaşmak, yorum yazmak için lütfen tıklayınız.

“Gölgeye Saygı”

 

Merhaba Kristal.

Merak; öğrenmemiz, gelişmemiz, doğru olanı ve iyiyi bulma yolculuğumuzda bize en çok katkı sunan özelliğimizdir. Böylesi ruha sahip meraklı kişileri takdir ederim. Çünkü onlar sonuca ulaşmadan duramazlar, araştırırlar ve doyuma ulaşacak bilgiye erişince rahatlarlar. Başkaları da onlar sayesinde bilgiye erişirler. Ancak bu bilgi yine meraklı birisine ulaştığında, bilgi daha da çoğalır…

İşte Okyar Hoca da bu özelliğini fotoğraf aşkıyla birleştirip, ulaştığı bilgileri faydalanmamız için paylaşan ender kişilerden birisidir, arthenos.com bloğunda, tutkuyla fotoğrafın gelişmesi için çaba göstermektedir. Okyar Beyin “Fotoğraf ve Gölge” konulu makalesiyle karşılaşınca, yeni bilgiye erişme merakıyla makalesini derinlemesine okudum. Gördüm ki; makaleyi yazmak için 3 kitap almış ve internette erişebildiği toplam 11 kaynaktan yararlanmış. İşte bize böylesi araştırmacı ruh lazım, yararlandım, açıklamalıyım.

“Gölgenin görsel sanatlarda kabul görmesi Batı resminde perspektifin kullanılmasıyla başlıyor. Buna karşılık uzun bir süreçte perspektifin göz ardı edilmesi nedeniyle Doğu resminde gölge yoktur” diyerek gölgenin kullanımındaki tarihi sürece bakıyor, Rönesans Resim Sanatı ile Doğu Resminin karşılaşmalı analizini yaparak bizi aydınlatıyor. Ardından uzandığı “karanlık” kavramı ise psikolojik ve sosyolojik analizlerle belki farkında olmadığımız etkileri göz önüne seriyor. Diyor ki; “Karanlığın kötü yanını korku, suç dünyası diye tanımlayabiliriz. Biraz iyimser yanı “gizem” olur. Bilinmezlik, merak yaratma da diyebiliriz. Karanlığın iyi yanı her türlü pisliği, çirkinliği örtmesidir” diyerek sinemada gölgeye yüklenen anlamı ortaya çıkarmaktadır. Ancak fotoğraftaki gölgeyi, sinemadaki karanlık sahnelerle eşleştirmeyerek; “gölge ile nesnenin gizem tarafına gönderme yapılmasının fotoğrafı ve kompozisyonu güçlendirecek bir davranış” olacağını ortaya koymaktadır.

Okyar Hocaya katılmamak mümkün mü? Diyeceğimiz odur ki Sevgili Kristal, evrende her şey zıddıyla değer kazanır. Biz fotoğraf sanatında gölgeden yararlanmadığımızda hiçbir nesnenin varlığını ortaya çıkaramayız ve duyguyu anlatamayız. O nedenle ışık kadar, nesnenin ışık almayan bölümlerinde oluşan gölgeye de önem vermeliyiz. Fotoğraf ışıkla var olur ama gölge olmazsa fotoğrafta yoktur. Ancak gölge ile karanlığı bir tutamayız, çünkü karanlık yokluktur, biz varlığı anlatmanın peşindeyiz. Peki, gölgeyi önemli hale getiren diğer unsurlar nelerdir, ona da değinelim mi?

Gölge; derinlik, boyut ve hacım oluşturmamıza, kadrajı düzenlememize yardımcı olur. Duyguyu aktarmamıza katkısını ise sanırım Okyar Beyin fotoğrafı çok etkin şekilde ispatlıyor olmalı. Gölge dikkati istenilen aydınlık bölgeye yönlendirici güce de sahiptir.

Reklamcılar ve yemek fotoğrafçıları çoğunlukla yanal ışık kullanırlar, bunun sebebini biliyor musunuz? Gölgelerin oluşturduğu dokuyu ortaya çıkararak ürüne çekicilik katıp satılmasını sağlamaktır amaçları. Gölgelerin ürüne gerçeklik kazandırdığını bilirler. Eserin belli bir bölümünü gölge ile gizlemek izleyiciyi kompozisyona çekerek, bilmediği şeyleri keşfetme arzusunu uyandırır, hatta eksik olanı hayal etme ve kendi hayal gücü doğrultusunda o eksikliği tamamlama duygusu yaratır.

Uzun süredir Japonya da gölge ayrı bir sanat dalı haline gelerek, insana yaratıcı ve hissettirici yeni deneyimler yaşatmaktadır. Özellikle atıkların gölgeleriyle oluşturulan görüntüler, takdirin ötesinde sorgulayıcı ve hissettirici bir şekle büründürülmektedir. Gölgeye resim sanatında başarıyla kullanan ilk sanatçıyı şükran duygularıyla anmazsak haksızlık etmiş oluruz. Caravaggio’nun “açık-koyu” olarak anlaşılması gereken “chiaroscuro” aydınlatma tekniği eşsizdir. Büyük usta sadece küçük ışıklı bölgelerin eserlerindeki anlatıyı vurgulamasına izin vererek, gölgeyle saygınlık duyulan bir aydınlatma tekniği yaratmıştır.

Selam bizleri aydınlatanlara gitsin…

Mikdat Besni

 

Mikdat Besni #Masterfototim Editör

Cevaplandı “Fotokritik © Mikdat Besni’nin Yorumu”

Bir yanıt yazın